چگونه مبل با کیفیت بخریم؟

ضایی کاملا ایده آل و آرامبخش برای شما در خانه فراهم شود.

شما برای خرید مبل انتخاب های بسیاری دارید و قطعا طراحان و ایده پردازان و همچنین تولید کنندگان مبل ، حجم انبوهی از این کالا را در معرض دید شما قرار می دهند. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که با علم و آگاهی و شناخت کامل برای خرید مبل اقدام کنید ، چه بسا که زیبایی ظاهری اولین و بارزترین نکته ایی است که توجه شما را بخود جلب می کند، اما گام اول اندازه گیری دقیق مکان و محل قرارگیری مبل در فضای منزل است. بنابراین نخستین توصیه ، انتخاب مبلی است که از نظر مقیاس با فضای مورد نظر متناسب باشد . وقتی اندازه دقیق داشته باشید ، بدون ریسک و باخیال راحت امکان تغییر چیدمان مبلها در آینده نیز برایتان امکان پذیر است.

پس برای یک انتخاب خوب شروع کنید به اندازه گیری همه چیز !

مکانی که قرار است مبل را در آنجا قرار دهید ، درهای ورودی ، راهرو و ….. این اندازه گیری دقیق در فرو شگاه مبل نیز به کمک شما خواهد آمدچون معمولا بدلیل وسعت فضای نمایشگاه مبلها کوچکتر از اندازه واقعی بنظر می رسد و با انتخابی بدون دقت ممکن است بعد از خرید و انتقال به خانه متوجه شوید که مبلمان با متراژ منزلتان همخوانی ندارد.

گام بعدی کاربرد در فضای مورد نظر است،بطور مثال در فضایی مانند یک نشیمن باریک و راهرو مانند ،مسلما نمی توان از یک دست مبل بزرگ استفاده کرد و بهترین انتخاب برای شما یک مبل راحتی باریک و نیمکت مانند با طراحی ساده و اسپرت است، همچنین اگر فضای خانه تان کوچک است مبل هایی با طرحهای مدرن و پارچه ای ساده گزینه مناسبی بنظر می رسد، مسلما یک دست مبل استیل (سلطنتی) با تاج های بلند و منبت پر نقش و نگار در یک خانه کوچک ، فضا را دچار خفگی می کند.

بنابراین توجه اشته باشید مبلی که خریداری می کنید برای کدام قسمت از منزل می باشد ، آیا سالن پذیرایی مدنظر است یا اتاق نشیمن یا حتی اتاق مطالعه و کتابخانه….

غالبا برای داشتن یک فضای پذیرایی چشمگیر و دکوراسیونی باشکوه بسراغ مبلهای استیل( سلطنتی) می روید.اکثر خانواده های ایرانی به دلیل ریشه های فرهنگی و تمایلات سنتی ، رغبت بیشتری به مبل استیل( سلطنتی ) دارند . در مبلمان استیل استفاده از نقش های اسلیمی و گل های بهم پیچیده و طرحهای ظریف ایجاد شده در منبت، که برگرفته از هنر اصیل ایرانی است، چشمگیر می باشد و حظ بصری خاصی را برای هر ببینده ای ایجاد می کند.

چوب بکار رفته در مبل استیل ( سلطنتی) نسبت به مبل کلاسیک و راحتی بیشتر است و قاعدتا وزن بیشتری نسبت به دو استایل دیگر دارد. ست مبل استیل معمولا بصورت نه نفره تهیه می شود که شامل یک کاناپه سه نفره، چهار مبل تک نفره و دو صندلی میزبان است. پس هنگام خرید این ست مبل وسعت سالن پذیرایی منزلتان را را در نظر داشته باشید. مبل استیل قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد . به دلیل ظرافت های منبت کاری و طرحهای پیچده ی اجرا شده بر روی چوب که علاوه بر ابزار های صنعتی، نیازمند حضور نیروی انسانی هنرمند می باشد، این تفاوت قیمت اجتناب ناپذیر است.

باز هم تاکید می کنیم که خصوصیات کاربردی مبل بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر قصد خرید مبل برای اتاق نشیمن را دارید مهمترین نکته آسایش شماست ، اینکه در مواقع لزوم بتوانید براحتی روی مبل دراز بکشید ، خستگی تان را از تن بدر کنید و به تماشای فیلم مورد علاقه تان بنشینید، پس اگر قصد خرید مبل راحتی را دارید حتما این کارها را امتحان کنید، خجالت نکشید! روی آن بنشینید ، لم بدهید و دراز بکشید ، در هر کدام از این حالت ها چند دقیقه مکث کنید ، فرم دسته مبل را هنگام دراز کشیدن مد نظر داشته باشید .

آیا سر و گردن شما روی آن راحت است یا حتما نیاز به استفاده از کوسن دارید. معمولا دسته های مبل راحتی دارای ارتفاع کتمر و حالت خمیدگی بیشتری است. نکته دیگر اینکه هنگام نشستن دقت کنید که ارتفاع مبل استاندارد باشد ، بدین معنی که پس از نشستن پای شما آویزان نباشد و به راحتی روی زمین قرار بگیرد. حال که صحبت از ارتفاع شد نکته دیگری که هنگام خرید مبل راحتی باید در نظر داشته باشید انتخاب میز مناسب برای ست مبلتان است. میزی را انتخاب کنید که نسبت به سطح نشیمن مبل ارتفاع کمتری داشته باشد تا براحتی به هر آنچه که می خواهید دسترسی داشته باشید . توجه کنید که میز باید محلی برای قرار دادن کتاب ،مجله، کنترل تلویزیون و …. داشته باشد.

چوب مورد استفاده در مبلمان استیل(سلطنتی) عمدتا چوب راش و یا چوب گردو است ، چوب گردو در برابر فشار، خم شدگی و کشش مقاوم است و بدین علت کارهای تزئینی مانند منبت بخوبی روی آن شکل می گیرد و هنگام کار دچار شکستگی نمی شود.چوب راش نیز همین خصوصیات را داراست ، بسیار خوش تراش ، انعطاف پذیر در مقابل منبت کاری و همچنین دارای بافت همگن و مستحکم می باشد. پس هنگام خرید مبل برای نوع چوب بکار رفته در آن اهمیت قائل شوید. این نکته ای است که در رضایت شما از خریدتان بسیار تاثیر گذار است.

گام پنجم شناخت و انتخاب پارچه است. امروزه برخی از تولیدکنندگان مبل برای جلب نظر مشتریان ، بهترین و مرغوبترین پارچه را پارچه ترک معرفی می کنند. توجه داشته باشید که نام کشور تولید کننده پارچه ، تضمینی برای کیفیت آن نیست. تاکید می کنیم که هنگام خرید مبل به کیفیت پارچه صرف نظر از نام کشور تولید کننده آن توجه کنید . باید بدانید که عموما بهترین پارچه مورد استفاده در صنعت مبلمان در شهر یزد تولید می شود و صادرات مرغوبترین پارچه های مبل شامل ساتن ، مخمل، شانل و…. که محصول شهر یزد می باشد یکی از افتخارات صنعت نساجی است و می توان گفت کیفیت ارایه شده در بسیاری موارد بهتر و مرغوب تر از نمونه های ترک است.

بطور کلی پارچه با کیفیت بافت محکم و وزن نسبتا سنگینی داردو در برابر سایش مقاوم است. اگر نمونه پارچه های مورد استفاده، در نمایشگاه موجود است ، آن را از فروشنده بخواهید پارچه را از هر دو طرف گرفته و محکم بکشید، اگر پس از کشیدن پارچه درمچ دست و بازویتان بر اثر بازخورد کشش پارچه ضربه خفیفی احساس کردید ، پارچه استحکام خوبی دارد و اگر ضربه محسوسی حس نکردید و پارچه نسبتا کش آمد انتخاب خوبی نیست.همچنین می توانید پارچه را در مقابل نور بگیرید .

معمولا پارچه هایی با بافت متراکم نور را بخوبی عبور نمی دهند. اگر نمونه پارچه در نمایشگاه موجود نیست و قصد خرید در همان زمان را دارید ، مجبور هستید به بررسی کارتکمیل شده بسنده کنید . به قسمت های دوخته شده پارچه دقت کنید اگر پارچه کیفیت خوبی نداشته باشد محل هر دوخت کمی بیش از اندازه باز شده بنظر می رسد. اگر پارچه مخمل انتخاب مورد نظر شماست بدانید هنگامی که پارچه های مخمل و پرز دار را با ناخن می خراشید ، پرز پارچه از بافت جدا نمی شود. درنوع مرغوب این پارچه جهت خواب نیز بسختی بهم می ریزد.پارچه های مخمل و مخصوصا نوع براق آن بهترین گزینه برای مبل های کلاسیک هستند.همینطور پارچه های شانل طرح دار و سلطنتی انتخاب مناسب برای مبل استیل می باشند.

اگر قصد خرید مبل با پارچه چرمی را دارید در نظر داشته باشید که چرم طبیعی بافت ناهمواری دارد و اگر دقت کنید خطوط خاصی در بافت آن بچشم می خورد ، حالت اسفنجی و نرم ندارد و کمی خشک بنظر می رسد و از همه مهمتر بوی مواد نفتی نمی دهد . موارد ذکر شده اطلاعاتی بود که در مورد نوع و مرغوبیت پارچه باید مد نظر داشته باشید.

بعد از بررسی پارچه به نحوه رنگ کاری مبل توجه کنید ، هنگامی که روی چوب دست می کشید رنگ باید کاملا یکدست و صاف باشد ، چوب در مرحله زیر کاری باید کاملا سنباده خورده و بتونه کاری شده باشد و لکه و زدگی و چین خوردگی ناشی از پوشش نا مناسب رنگ بچشم نخورد. خوب است بدانید رنگهایی در بازار هستند که بافت چوب را پوشش نمی دهند ،در رنگ کاری مبلی که با چوب های مرغوبی مثل چوب گردو ارائه می شودبهتر است از رنگهای پلی استیل یا پلی اورتان استفاده شود تا بافت زیبای چوب مشخص باشد. در مواردی غیر از این که نقش زیبایی چوب اهمیت چندانی ندارد، رنگ های پوششی مانند رنگ های روغنی ، مرمری و …. استفاده می شود.

در گام آخر بقیه جزئیات را نیز بررسی کنید. در قسمت رویه کاری مبل پارچه باید کاملا صاف و کشیده شده باشد و بخوبی اسکلت مبل را پوشش دهد. نوار دوزی دور مبل باید صاف و یکدست و بدون برآمدگی و فرو رفتگی باشد . دقت کنید حجم و ضخامت دسته های مبل یکسان باشد. دوباره روی مبل بنشینید ، هنگام نشستن هیچ صدایی ( جیر جیر) از قسمت نشیمن مبل نباید بگوش برسد .فنرهای یک مبل خوب سرو صدا ایجاد نمی کنند و هنگام نشستن وجود آنها احساس نمی شود.
استفاده از فنر های مرغوب در زیر سازی مبل باعث می شود مبل شکل خود را حفظ کند و ایستایی خوبی داشته باشد. همچنین تشک مبل باید محکم باشد و بعد از اینکه به سمت پایین فشار داده شد دوباره بحالت اول برگردد.این نکته یکی از خصوصیات فوم سرد است . پس دقت کنید که تشک مبل از نوع فوم سرد باشد نه فوم گرم. فوم سرد در دمای کم و با حرارت غیر مستقیم تولید می شود که در نتیجه در این بازه زمانی شکل گیری مولکول ها به کندی صورت می گیرد و بدنبال آن حالت ارتجاعی آنها بیشتر و عمر مفیدشان طولانی تر است.

در پایان باید بگوییم که فراوانی انواع مبل از یک طرف گستره انتخاب مشتریان را وسیع تر ساخته و از طرف دیگر بنظر می رسد انتخاب مناسب ، سخت تر از قبل شده است. اما ویژگی های یک مبل خوب چارچوب و اصول مشخصی دارد که با شناخت این قواعد می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *