آموزش رنگ کردن مبل

چگونه مبل را رنگ کنیم

به گزارش ارزان مبل :مبل قدیمی و یا مبلی که از کسی به ارث بردید و ظاهر خوبی ندارد ممکن است در خانه‌‌ی‌تان خیلی زیبا به‌ نظر نیاید. در این مواقع شاید وسوسه شوید مبل قدیمی را دور بیندازید و با خرید مبل جدید از شرش خلاص شوید. ولی راه دیگری هم برای نگهداشتن و استفاده از مبل قدیمی وجود دارد، به‌طوری‌که حتی از نگاه کردن به‌آن لذت خواهید برد. روکش مبلمان امروزه مد نیستند. یا باید برای خریدشان پول کلانی خرج کنید (تازه اگر خوش شانس باشید و سایز مناسب پیدا کنید) یا باید خیاط ماهر پیدا کنید. بنابراین روکش مبل راه‌حل مناسبی نیست و درعوض بهتر است با اسپری رنگ مبل را کاملا نو کنید.

گام اول
مبل را انتخاب کنید. اگر مبل شما در حال حاضر رنگ تیره‌ای دارد و خیلی قدیمی شده گزینه‌ی مناسبی در اختیار دارید، اما بهتر است اول از اهل منزل نظرشان را در خصوص رنگ کردن مبل بپرسید. احتمالا همه با این کار موافق خواهند بود. نظر همسر، هم خانه‌ای و هر کس دیگری را در مورد رنگ انتخابی خود بپرسید. اگر شما تنها فردی در خانه هستید که خیلی به تطبیق رنگ‌ها اهمیت می‌دهید بنابراین شما باید این کار را شروع کنید. نکته دیگر این است که این مقاله در مورد مبلمان روکش پارچه‌ای است بنابراین برای مبلمان روکش چرم، الیاف پلی‌استر و یا وینیل باید راه دیگری را انتخاب کرد چرا‌که این روکش‌ها به طور کل در برابر رنگ مقاوم هستند.

لازم نیست حتما در خانه مبل قدیمی داشته باشید. شاید در سمساری محله‌‌ی‌تان مبل فوق‌العاده‌ خوبی را با قیمت خیلی ارزان دیده باشید ولی از رنگش خوش‌تان نیامده باشد و یا احساس کنید که خیلی قدیمی باشد. عجله نکنید. شاید اسپری رنگ تنها موردی باشد که شما را به جلو هل داده و انگیزه‌ی خرید آن مبل قدیمی را در شما بوجود آورد.
اگر تصمیم به تغییر رنگ مبل جدید دارید باید نظرو رضایت همه اعضای خانواده را بپرسید چرا‌که بعضی ممکن است نسبت به تغییر ظاهر مبل حساس باشند و معتقدند که ظاهر مبل هنوز زیباست و نیازی به تغییر ندارد.
با چکاندن یک قطره آب روی مبل می‌توان تشخیص داد که آیا پارچه مبل برای رنگ مناسب است یا خیر. اگر آب به داخل روکش مبل نفوذ کرد پس قابل رنگ‌کردن است و از طرفی اگر آب به صورت قطره باقی ماند، نتیجه می‌گیریم که روکش مبل در مقابل رنگ مقاوم است.

گام دوم
رنگ را انتخاب کنید. بهتر است تا آن‌جا که امکان دارد رنگ راحتی را برای تغییر رنگ مبل انتخاب کنید، چراکه تغییر رنگ با اسپری کار پر تلاشی است و هرگونه اشتباه حتی در استفاده از رنگ‌های ساده، زحمت و چالش را بیشتر می‌کند. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید یا باید خنثی باشند یا با دکوراسیون خانه هماهنگ باشند. یکی از مزایای رنگ‌های خنثی این است که هر نوع وسایلی (مثل کوسن) را می‌توان با آن‌ها ست کرد. اگر دوست دارید بیش از یک رنگ را در مبل بکار ببرید (به‌عنوان مثال، رنگ‌هایی به شکل راه‌راه پهن و یا تشک رنگی متفاوت با سایر قسمت مبل) مطمئن باشید که هارمونی رنگ‌‌ها را رعایت کردید.

مبل زیبا

گام سوم
رنگ مورد نظر را تهیه کنید. برای مبل پارچه‌ای رنگ‌های صنعتی مخصوص پارچه را تهیه کنید تا مبل به صورت یک‌ دست رنگ شده و به پارچه آسیبی نرسد. از رنگ‌های اسپری معمولی که در ابزار فروشی‌ها فروخته می‌شوند استفاده نکنید، چراکه درنهایت پوسته‌پوسته شده و به لباس می‌چسبند و کسی جرات نشستن روی مبل را نخواهد داشت. در عوض رنگ‌های مخصوص پارچه‌ی مبل را انتخاب کنید که با فرمول خاصی تهیه شده‌اند و در فروشگاه‌های صنایع دستی و یا فروشگاه‌های مدرن مبلمان در دسترس هستند. برای کسب اطلاعات در مورد برندها و رنگ‌های خاص می‌توانید از یک خرده‌فروش رنگ کمک بگیرید.

اطمینان حاصل کنید رنگی را که انتخاب کردید مناسب جنس پارچه مبل شما است یا خیر، چون همیشه رنگ‌های مخصوص پارچه مناسب همه نوع پارچه نیستند. اگر رنگ مخصوص پارچه مبل نبود موضوع را با خرده‌فروش رنگ در میان بگذارید.
به رنگ‌های اکرلیک و یا مات هیچ مواد افزودنی ترکیب نکنید. افزودن هر ماده‌ای به رنگ استاندارد کاربرد رنگ را فقط محدود به پارچه می‌کند و رنگ در موارد دیگر کارایی نخواهد داشت. در این حالت به جای استفاده ازاسپری رنگ نیاز به غلتک و یا قلم مو خواهید داشت.

گام چهارم
مبل را آماده رنگ کنید. قبل از اقدام به هرکاری بهتر است مبل را با یک بخارشوی حرفه‌ای تمیز کرد. این کار باعث پاک شدن لکه‌ها، تکه‌های غذا، کرک و یا هرگونه کثیفی از مبل شده و مبل کاملا تمیز می‌شود.

از فرصت استفاده کنید و اگر پارگی و یا ساییدگی در روکش یا فوم مبل می‌بینید، در حین نظافت تعمیر کنید. پارگی و ساییدگی رنگ مبل را از بین نمی‌روند بلکه با فشاری که هنگام نشستن وارد می‌شود گسترش می‌یابند. اگر احساس می‌کنید که خودتان ازعهده‌ی این کار برمی‌آیید، با کمک نخ صنعتی مبل را بدوزید در غیر این‌ صورت از یک خیاط ماهر و یا تعمیرکار مبل درخواست کنید تا مبل را تعمیر کند. فکر استفاده از چسب پارچه‌ای ضد آب را از سرتان بیرون کنید، چرا که موقع استفاده شفاف هستند ولی بعدا خاصیت خود را از دست داده و حتی موجب بزرگ‌تر شدن پارگی می‌شوند. اگر نیاز به تعویض فنر مبل بود اول برآورد کنید که آیا این همه هزینه برای مبل قدیمی ارزش دارد یا بهتر است به فکر مبل نو باشید.
اگر خودتان فنر مبل را تعویض کنید با این‌ کار هزینه‌ی تعمیرات را کمتر و مسلما مقرون به صرفه‌ خواهید کرد. در غیر این‌ صورت چون هزینه تعویض فنر بسیار بالاست بهتر است مبل را به بازیافت داده و به فکرتهیه مبل نو باشید.
تشک مبل را به‌طور جداگانه اسپری کنید یا این‌که پارچه روکش‌ آن‌ها را تعویض و مناسب با رنگ مبل انتخاب کنید. قسمت زیرین تشک مبل را بپوشانید و به کمک نوار چسب کاغذی تشک را روی مبل ثابت کنید تا رنگ اسپری به زیرآن‌ها نفود نکند.
قسمت‌هایی از مبل از قبیل پایه‌های چوبی، لبه‌های چوبی و یا دسته‌ی مبل که دوست ندارید رنگی شوند را با نوار چسب کاغذی بپوشانید.
اگر بیش از یک رنگ بکار می‌برید، باید با پارچه تمام قسمت‌هایی که نمی‌خواهید رنگی شوند را با دقت بپوشانید. لبه‌ی پارچه را دقیقا به لبه‌ی قسمتی که قرار است رنگ شود بچسبانید. قطعا هر قسمتی را که نمی‌خواهید رنگی بشود باید کاملا پوشیده شود.

مبل مدرن

گام پنجم
قسمت‌هایی که قرار است رنگ شوند را آماده کنید. برای رنگ کردن با اسپری اول احتیاج به فضای باز و بزرگ دارید که به راحتی و بدون رنگی شدن قسمت‌های دیگر این کار را انجام دهید. دوم به یک تهویه‌ی عالی نیاز دارید، چرا که در صورت نبود تهویه خوب گاز ناشی از رنگ موجب سرگیجه‌ی شما می‌شود. بوی رنگ در کل برای سلامتی مضر است.
پارکینگ سرباز و اتاق‌های بزرگ برای این کار مناسب هستند. در پارکنیگ سقف‌دار و اتاق‌های بزرگ حتما درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و اگر هواکش دارند، برای بیرون رفتن گاز ناشی از رنگ حتما هواکش را روشن کنید. اگر در فضای باز این کار را می‌کنید، فراموش نکنید که حتما باید هوا آفتابی و خشک باشد و معمولا یک هفته و یا کمی بیشتر طول می‌کشد تا مبل شما خشک شود. در غیر این‌ صورت باید مبل را داخل خانه خشک کنید. این‌ کار خیلی زمان‌بر است چون باید منتظر خشک شدن قسمت‌های رنگی باشید، در غیر این‌صورت نمی‌توانید قسمت‌های دیگر را رنگ کنید.

برای جلوگیری از چکیدن رنگ و لکه شدن، قسمت‌هایی را که نمی‌خواهید رنگ کنید با نوارچسب‌های مخصوص نقاشی به‌خوبی بپوشانید. علاوه بر مبلمان، دیوارها، کف و اتصالات را خوب بپوشانید. پارچه‌های محافظ هم در اکثر فروشگاه‌های ابزار خانه موجود و بسیار مقرون به ‌صرفه می‌باشند و معمولا چند بار قابل استفاده هستند.
برای شروع به کار به پارچه کهنه، قلم رنگ (برای این‌که گوشه‌های کار به‌خوبی رنگ شوند)، تینر و چیزهای دیگر مورد نیاز است.موقع رنگ این ابزار را در دسترس خود قرار دهید. اگر قسمتی را اشتباها رنگ کردید با ریختن کمی تینر روی یک تکه پارچه کهنه به راحتی و خیلی سریع می‌توانید رنگ را پاک کنید.

گام ششم
خود را آماده کار کنید. هنگام رنگ کردن برای جلوگیری از استنشاق گاز ناشی از رنگ علاوه بر روشن کردن تهویه باید از ماسک تنفسی استفاده کنید. برای جلوگیری از رنگی شدن پوست دست، دستکش را فراموش نکنید در ضمن لباس و کفش کهنه بپوشید چراکه سر تا پای‌تان رنگی خواهد شد. اگر موهای بلند دارید بهتر است پشت سر ببندید و برای این‌که ذرات رنگ وارد چشم نشود، حتما عینک را فراموش نکنید.

گام هفتم
قبل از شروع بکار رنگ را امتحان کنید. همیشه قبل از شروع به کار برای اطمینان از رنگ و این‌که چطور پاک می‌شود، مقداری از رنگ را در قسمت غیر قابل دید مبل امتحان کنید. توصیه شده قبل از این‌که تمام قسمت مبل را رنگ کنید، ابتدا رنگ را امتحان کنید و ببینید که آیا نتیجه‌ی نهایی که می‌خواهید حاصل می‌شود یا خیر، سپس کل مبل را رنگ کنید. مبل را وارونه کنید و کمی از رنگ را در قسمت پشت مبل امتحان کنید.

سازگاری رنگ با مبل را هم نباید نادیده گرفت. بعد از رنگ باید تمام قسمت‌های رنگ شده را چک کرد و از خشک شدن رنگ مطمئن شد. رنگ نباید به دست یا پارچه مالیده شود و در نهایت باید ظاهر زیبایی داشته باشد. برای اطمینان از خشک شدن رنگ، یک قطره آب روی قسمت رنگ شده بچکانید و با یک تکه پارچه سفید یا روشن روی آن را بمالید تا ببینید که رنگ خشک شده یا خیر.
اگر رنگ به پارچه مالیده شد بدین معناست که رنگ انتخاب شده مناسب جنس پارچه مبل نیست و باید مارک دیگری را امتحان کنید. چون قطعا دوست ندارید رنگ جدید مبل، لباس و پوست شما را لک و کثیف کند‌.

گام هشتم
همانند نقاشی یک اتاق، کار را کاملا سامانمند و منظم شروع کنید. برای رنگ هر قسمت ابتدا یک لایه رنگ را به‌عنوان زیرساز اسپری کنید، سپس اجازه دهید خشک شود. لایه‌ی بعدی را اسپری کرده و این کار را برای تمام قسمت‌ها به همین روش تکرار کنید تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.

بعد از اسپری، با یک قلم نقاشی‌ خوب بعضی از قسمت‌های مبل مثل گوشه‌های مبل، قسمت‌هایی از پارچه، ‌جاهای برآمده یا فرورفته‌ که به خوبی رنگ نشدند را با رنگ به صورت یکدست بپوشانید.
اگر آثاری از موهای قلم نقاشی روی رنگ مشاهده کردید قبل از خشک شدن از روی رنگ جدا کنید تا بعد از خشک شدن ظاهر مبل را زشت و کار شما را غیرحرفه‌ای جلوه نکند.

گام نهم
رنگ را از پشت مبل شروع کنید. از قسمتی که جلوی دید نباشد مثل پشت مبل کار را شروع کنید. ابتدا یک لایه رنگ نازک به صورت خطی روی قسمت بالای مبل اسپری کنید و هرچه به سمت پایین می‌روید خطوط را بیشتر کنید. لایه‌های اول رنگ ممکن است در ابتدا رگه‌رگه و نازک به‌نظر برسند، ولی مشکلی نیست چون در‌واقع این لایه‌ها زیرسازی لایه‌های بعد هستند. اگر بعد از رنگ هنوز طرح‌ها و رنگ قبلی مبل نمایان است نگران نباشید. فراموش نکنید که با اسپری رنگ‌های تیره، زودتر می‌توان رنگ و طرح قبلی مبل را پوشاند ولی با رنگ‌های روشن، رنگ زیادی باید مصرف کرد تا به نتیجه رسید.

گام دهم
کناره‌های مبل را رنگ کنید. دسته‌ها و قسمت جلوی مبل را مانند قسمت‌های قبلی رنگ کنید. اگر قصد دارید تشک مبل را هم رنگ کنید بهتر است به صورت جداگانه این‌ کار را انجام دهید. برای این‌ کارباید تشک مبل را به پشت برگردانید و رنگ کنید. فراموش نکنید تا رنگ قبلی خشک نشده نمی‌توانید سراغ قسمت بعدی بروید.
بهتر است به‌جای رنگ کردن تشک‌ها، روکش تشک‌های مبل را مناسب با رنگ مبل عوض کنید. در این کار محدودیتی ندارید و می‌توانید انواع طرح‌ها و پارچه‌ها را به کار ببرید. اگر تشک مبل به شکل مربع یا مستطیل باشد تعویض روکش راحت‌تر خواهد بود و حتی نیازی به تعویض روکش کل مبل نخواهید داشت.

گام یازدهم
بعد از خشک شدن قسمت‌های رنگ شده، قسمت بعدی را رنگ کنید. این زمان فرصت خوبی است تا تشخیص دهید که آیا از رنگ خوش‌تان آمده و آیا رنگ به خوبی پارچه مبل را پوشانده یا خیر. بعد از سه روز با کشیدن یک حوله سفید روی قسمت رنگ شده از خشک شدن رنگ و چسبیدن آن به پارچه‌ی مبل مطمئن شوید. رنگ‌ زیرساز و پایه ایده خوبی است تا نوع و رنگ مناسب و مورد‌ نظر را انتخاب کنید.

گام دوازدهم
اگر رنگ را منظم و لایه‌لایه اسپری کنید، قطعا رنگ دلخواه را خواهید داشت. همان‌طور که در قسمت‌های بالا اشاره کردیم باید هر قسمت مبل را جداگانه رنگ کرده و بعد از خشک شدن به سراغ قسمت بعدی برویم. هر بار یک لایه‌ی نازک از رنگ را اسپری کنید و بعد از چند روز به سراغ لایه‌ی بعدی بروید. شاید این‌ کار در ظاهر فرایند طولانی مدتی باشد، ولی فقط با این روش به نتیجه‌ی نهایی مطلوب و معقول خواهید رسید. در هر مرحله، خشک شدن لایه‌های رنگ را فراموش نکنید. لایه‌های رنگ نباید خیلی ضخیم باشند در غیر اینصورت کار شیک و حرفه‌ای نخواهد شد.

گام سیزدهم
وقتی از ظاهر و کیفیت کار راضی شدید، اسپری زدن را متوقف کنید. تایید ظاهر نهایی کاملا سلیقه‌ای است. وقتی در نهایت مبل را پسندیدید و احساس کردید مبل ایده‌آل شما شده، اسپری رنگ را کنار بگذارید چون برخی مواقع حتی یک لایه بیشتر رنگ پایه باعث اسپری لایه‌های بیشتر رنگ می‌شود. وقتی از نتیجه‌ی نهایی راضی بودید با یک حوله سفید مبل را تمیز کنید، پارچه‌های اضافی را دور بریزید و لکه‌های رنگ را پاک کنید.

گام چهاردهم
مبل را امتحان کنید. برای امتحان مبل، دوستان خود را به صرف چای و تماشای فیلم مورد علاقه‌ی‌تان به منزل دعوت کنید. اگر دوستان شما باهوش باشند حتما متوجه تغییر در مبل شده و شما را تحسین خواهند کرد.

ارزان مبل

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *